‘Als inkoopvereniging verdienen we niet alleen geld voor onze leden, maar besparen we ook geld’, begint Wesselingh die verantwoordelijk is voor de inkoop, de planning en de volledige operatie in het magazijn, en het bedrijf al zijn hele leven kent. ‘Mijn ouders hadden een loodgietersbedrijf en zijn klant van het eerste uur.’ SALO telt inmiddels ruim zevenhonderd leden die als collectief voordelig kunnen inkopen, van cv-ketel en warmtepomp tot zonnepanelen, sanitair en elektro, plus alle toebehoren. ‘We zijn voornamelijk actief in het noorden van het land, maar we breiden ons werkgebied nu langzaam uit richting De Randstad met een tweede vestiging in Haarlem.”
Ongekende performance
In de hoofdvestiging in Alkmaar liggen zo’n 10.000 artikelen op voorraad, waarvan een groot deel in de ‘Modula by Vanas’-liften. ‘De negen opslagtorens staan opgesteld in een rij van zes met daar tegenover nog eens drie torens’, visualiseert Wesselingh. ‘De opslagtorens zijn verbonden met een centraal rollenbaansysteem van waaruit de goederen netjes naar de juiste paktafel worden getransporteerd.’ SALO is uitermate tevreden met de liften. ‘We kunnen op een beperkte ruimte veel meer producten opslaan en daarnaast is onze performance ongekend. Snelheden van wel 150 orderlijnen per medewerker per uur zijn geen uitzondering. Het foutenpercentage is bovendien zeer laag.’ Wesselingh onderstreept één en ander via een duik in de cijfers. ‘Bij 20.000 liftpicks, ofte 17.000 orderregels, scoren we een servicelevel van meer dan 99,8%. Dat is vrij aardig toch’, zegt hij trots.
Hoogstefficiënt personeel
SALO heeft identieke producten over meerdere torens verdeeld. ‘Mocht een lift nu stilvallen, dan heeft dat geen impact op onze doorlooptijden. Momenteel worden de negen liften bemand door slechts drie medewerkers, waarvan één gefocust is op de inslag en twee op het picken. De hoeveelheid werk die zij verzetten kan handmatig op geen enkele manier geëvenaard worden. Daarvoor zou je minstens het dubbele aan personeel nodig hebben, om nog maar te zwijgen over de extra meters aan opslagruimte.’
Ideale software van Vanas
Voor de aansturing van de ‘Modula by Vanas’-liften maakt SALO gebruik van de Gigasoft-software. ‘Eveneens een product van Vanas Engineering. Het systeem sluit bovendien naadloos aan op onze eigen WMS. Behalve de opslagtorens beschikken we ook nog over de nodige stellingen voor de opslag van grotere goederen.’
Maximale efficiëntie
Hoe kijkt SALO naar de toekomst? Valt er nog meer winst te behalen in het magazijn? ‘Zeker wel’, besluit Wesselingh tevreden. ‘We zijn continu bezig met het verbeteren van de liftbehoefte om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van het systeem. We willen elke dag een beetje beter, slimmer en sneller kunnen werken. Dat gebeurt in nauw overleg met Vanas Engineering, waarmee we een prettige werkrelatie hebben. Op dit moment werken we nog volgens het ‘first in/first out’-principe, maar we willen meer at random werken zodat we de lades nog beter kunnen benutten.’
FOUTLOOS WERKEN
Het foutenpercentage werd dankzij de Modula liften enorm gereduceerd. Op 20.000 liftpicks behalen ze een servicelevel van 99,8%!
SNELHEID
Ze behalen snelheden van 150 orderlijnen per medewerker per uur. De 9 liften worden bemand door 3 personen. De hoeveelheid werk die ze kunnen verrichten is gelijk aan minstens het dubbele aantal personeel moest dit manueel gebeuren.
PLAATSBESPARING
Het grootste deel van de 10.000 artikelen is opgeslagen in de 9 Modula by Vanas opslagtorens. Door hun beperkte ruimte kunnen ze hiermee veel meer producten opslaan.