Land- en tuinbouwmachines
Overzicht, orde, snelheid, service zijn geoptimaliseerd dankzij een Modula stockagelift
Land- en tuinbouwmachines
Overzicht, orde, snelheid, service zijn geoptimaliseerd dankzij een Modula stockagelift
Bvba Bart Verwilst-Raedt is een familiebedrijf in Kanegem (bij Tielt) en met een tweede vestiging in Wingene (Zwevezele). Zij zijn gespecialiseerd in de verkoop van verschillende soorten en merken landbouwmachines. Uiteraard volgt hieruit ook het onderhoud van deze machines en mogelijke tweedehands verkopen. Zoals in de meeste groeiende en toekomstgerichte bedrijven kreeg men ook hier te kampen met plaatsgebrek, problemen met het overzicht op het uitdijende onderdelenassortiment (tot 12.000 diverse artikelen: van kleine schroefjes tot slangen, buizen en zware alternatoren) en voorraadbeheer.
Bart (vader) was op zoek naar plaatsbesparing. Kevin (zoon) was eerder gebrand op juistheid/inventaris/overzicht. Op zoek naar een plaatsbesparende oplossing hebben Bart en Kevin de Modula verticale opslaglift ontdekt tijdens een beurs, waar ze de stand van Vanas Engineering bezochten. Gezien de beperkte vrije hoogte (5m) in hun magazijn heeft Vanas Engineering een oplossing in de breedte voorgesteld met een Modula lift. Dit bleek interessant, gezien het assortiment Modula opslagtorens zowel in de hoogte als in de breedte een enorm variabel spectrum biedt. De installatie van de Modula opslagtoren is dan ook een mooi compromis tussen de wensen van vader en zoon. Beiden zijn tevreden.
VROEGER & NU
Plaatsbesparing tot 90%
Vroeger: legborden, waarbij kleine onderdeeltjes in kartonnen doosjes op het rek lagen. Legborden waren amper voor 60% gevuld.
Nu: zo’n 300m² aan legbordoppervlakte weggewerkt in 1 Modula met 50 schuiven.
De opslagtoren is optimaal gevuld door een combinatie van lage en hoge laden. De oppervlakte van de schuiven wordt perfect benut dankzij passend indelingsmateriaal. In bepaalde laden zijn zelfs tot 594 onderdelen opgeslagen op 1 lade
Sneller werken
De snelheid was niet relevant, maar zoektijden inkorten was wenselijk. Daarom is de keuze gemaakt om één brede opslaglift te nemen met nuttige schuifbreedtes van 4.100 mm. Op die manier krijgt de technicus alle relevante producten netjes voor zich gepresenteerd op die ene grote lade. Bij kleinere lades zouden er meer ladewissels plaatsgevonden hebben (tijdverlies).
0% Fouten
Er is een laserpointer aanwezig. De laser wijst exact, tot in het kleinste bakje, het gevraagde onderdeel aan. Pickfouten bij gelijksoortige producten op een schuif worden zo uitgesloten.
De gebruikers hebben geen aanpassingsproblemen ervaren en zijn nu tevreden omdat ze weten dat het gewenste onderdeel er zal liggen.
Vereenvoudigde administratie
Vroeger: artikelen opzoeken gebeurde in een Excel-file met een kolom Art.Nr. en een kolom Locatie. Er was geen echt voorraadbeheer!
Nu: staat er een Carfac-scherm naast de Modula lift.
Met de Gigasoft.Interface software van Vanas wordt de Modula rechtstreeks aangestuurd door Carfac. De kast kan in werking gezet worden vanuit het Carfac-scherm, met onmiddellijk een correcte afboeking, maar de technici kunnen ook via de Carfac-terminal met een werkopdracht schuiven oproepen (consulteren) en artikelen rechtstreeks op correcte werkorder uitscannen met een handscanner.
Inventarisjuistheid tot 99%
Carfac is een softwaresysteem dat gebruikt wordt in de landbouw- en autosector. Dit stuurt rechtstreeks aan. Fout picken en fout leggen wordt vermeden. Vruchteloos zoeken en uiteindelijk uit noodzaak bijbestellen wordt vermeden.
Daling verbruik tot 50%
Vroeger: werd pas na vaststelling van voorraadtekorten de (op dat moment) nodige hoeveelheid besteld.
Nu: worden bestellingen geoptimaliseerd bij de leverancier op basis van het geschatte verbruik en rotatie.
Bijkomend, maar belangrijk, voordeel is dat men bij Verwilst de klanten veel beter en sneller kan bedienen.
Quote KEVIN: "We weten wàt we hebben, dàt we het hebben en waar het ligt!"
Ergonomisch werken
Vooral het gemak van “goederen naar de man” is merkbaar.
Vroeger: was het magazijn overal, waardoor vaak naar de bovenverdieping werd gelopen.
Nu: hoeft men minder dan 5% van de tijd boven zijn. Sommige schuiven zijn nu tot 680 kg beladen met onderdelen zoals starters en alternatoren. Vroeger werd er dus nogal getild, waar men nu netjes op grijphoogte kan picken!
Stofarm
Citaat Kevin: “Als er nog stof is, dan is het stof van vroeger dat op de goederen mee verhuisd is”
OPSTELLING:
SOFTWARE:
Klik op MAGAZIJNINRICHTING voor een algemeen overzicht.